Monday, November 9, 2009

Di mana cahaya itu?

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Sebenarnya tepat pada jam 9.30 pagi nanti aku akan berada dalam Kamar Mahkamah Rendah Syariah menentukan hala tuju aku (yang pastinya aku nantikan sejak hampir sebulan lalu).

Biasanya aku masuk mahkamah mengambil cerita aib orang untuk tatapan pembaca, tapi kali ini aku mengetengahkan diri aku sendiri dan sebolehnya aku cuba menutup aib sesiapa sahaja yang berkaitan denganku pada hari itu.

Semalam, aku bagai kebingungan melihat kejauhan sana, di mana cahaya itu? ke mana akan ku tuju? siapakah bakal berada di sampingku? Adakah aku mampu memikul status itu?

Aku lalui hari seperti biasa dengan rutin kerjaku.Tersenyum mesra melayan karenah pembaca yang mahukan gambar dan cerita mereka disiarkan. Ada kala aku tertawa melihat gelagat mereka, pada masa yang sama terlintas di benakku yang penat ini, ketawa itu untuk siapa?untuk apa? Aku kembali terdiam mematikan diri dalam keriuhan.

Lewat petang semalam, aku ditemani rakanku untuk menghabiskan satu liputan tugas, kemudian berazam untuk 'makan besar' mungkin kali terakhir, aku tak pasti lagi...Rembang malam aku bertemu dengan dua lagi rakanku, yang pastinya mereka semua anak dara muda belia...bukan macam aku, jadi akulah kepalanya? belum lagi...

Tidak semena aku benar-benar merindui saat yang sedikit itu, saat sekejapan yang membahagiakan aku ketika bergelar isteri, saat aku dapat berkongsi kegembiraan bersamanya. Lalu aku cuba menghubunginya semula, sengaja untuk berbual biasa. Mungkin dapat melepaskan sesak di dada.

Respon yang agak menyinggung rasa bila mendapati suaranya mendatar. Rupanya sudah tidak ada lagi cinta dan sayang dalam dirinya. Mungkin ada, tapi bukan milikku lagi. Tak apa, bukankah itu yang aku mahukan dulu? Nah... terimalah kini.

Aku cuba mengimbas kembali saat bersamanya, sekiranya aku benar2 gembira di alam nyata, pasti aku akan bermimpi sesuatu yang duka tentang dirinya. Pasti menyinggung perasaan wanitaku. Tetapi saat aku berselisih pendapat dan tidak bertegur sapa, mimpiku seolah-olah dialah segalanya. Seolah-olah aku dan dia tidak dapat dipisahkan lagi, aku seakan benar menyintainya.

Namun sampai bila mimpi bersilih itu menghantui kehidupanku? Sampai bila perasaanku dipandu mimpi yang mungkin mainan musuh Allah SWT...

Aku kembali menekur...tertunduk lesu, berwuduk dan solat memohon keampunan Yg Maha Esa. Ku berharap agar dapat melupakannya terus seandainya dia bukan milikku.

Tidak semena, seusai penghabisan doa berkumat di bibirku, hatiku benar-benar lapang dalam kedinginan. Jiwaku benar-benar tenteram dalam keharmonian.

Ketika itulah, aku yakin bahawa Allah SWT mahu aku melepaskan bebanan itu. Aku yakin itulah yang terbaik untukku. Aku tidak pernah merasai tenteram seperti ini sejak aku bergelar isteri, dan aku yakin doaku yg kudus membawa penghargaan untuk diri aku sendiri.

Maka, aku gembira berhadapan keadaan tersebut, dan aku yakin dapat mengembalikan keceriaanku pada waktu dahulu. Aku kini bebas menjalankan tanggungjawabku..

Siapa aku nanti, dengan siapa aku bersama, bukan lagi persoalan utama buat diriku.

Aku bersyukur kepadaMu, Ya Allah....Amiin.

P/s: Aku tak habis cerita lagi pasa jumpa kawan2 aku tadi...diorang ajak aku pergi karaoke..seingat aku last aku betul2 karaoke di KL..masa aku masih menjadi warga KL...zaman usiaku masih muda belia...Tapi, best juga sesekali release tension.. Layan la 3 lagu..SEKIAN.

2 comments:

Anonymous said...

sabar jelah wan...ada hikmah disebalik..kita sebagai manusia biasa
tidak lari dari buat silap..semoga kau mendapat cahaya rahamt baru..

kingpahat said...

Allah dah aturkan hidup kita...jgn risau...dia maha mengetahui.