Tuesday, September 29, 2009

Aku pon tak paham...

Aku pon tak paham dengan satu situasi nih sekali gus melambangkan tahap mentaliti individu yg terlibat...

apa diorang tak pk ke zaman skrg penuh dgn 'penilaian n perbandingan'..terutama skali golongan muda....

aku nak cakap lelebih kang, bukan negeri aku...tapi bila pk dalam2..aku still rakyat Malaysia...

nak cakap kang, org cop pembangkang...tak cakap kang, pandangan aku dok membusa dalam kepala otak....

nih aku cakap sebagai salah seorang rakyat Malaysia....bukannya dari pandangan profession aku....

aku baca sekilas jer, terus aku pk bole 'counter argue' statement tuh...


cuba tgk yer....

"LEMBU PUN TAK BOLEH JAGA, MACAMANA NAK JAGA RAKYAT?"......

apakah lembu dijadikan bahan ukur untuk disamakan dengan rakyat?apa tak boleh terima dah HUKUM KARMA yg jelas menunjukkan itu adalah BENCANA ALAM....bukannya disengajakan...apa perlu diletakkan lembu dalam rumah?budak kecik pon bole pk la dey!!!....

yg pegi bela lembu kat tapak yg bukan hak korang tuh apsal? sejak bila lembu tuh ada di situ?kot nak sangat jaga lembu tuh macam org, apa kata korang buat sebijik banglo besar n bagi lembu tuh duduk...yg pasti banglo yg korang buat tuh atas tanah korang sendiri la kan...baru korang tau camner nak jaga 'rakyat2' korang yg mcm2 saiz tuh...

satu lagik....yg aku slalu banding2kan....masa kejadian runtuhan Highlands Tower...berapa ramai org maut?berapa ramai yg tak jumpa jasadnya smpai skrg?masa tuh ada buat demonstrasi ker?(kalo ada sori aaa....sbb zaman tuh beringus lagik)hehehe....ada ke pertikaikan kerajaan tak pandai jaga rakyat?

nak lagi tepat...masa kes kat bukit antarabangsa tuh....mentang2 la masa tuh pembangkang dah take over pentadbiran....bertubi2 korang semua marah2 konon tak jaga kebajikan rakyat...pentingkan poket buat pembangunan sampai abai keselamatan rakyat....

korang nih menda tah gamaknya...dah lupa ke yg org2 mcm aku nih menilai...

masa terjadi bencana kat bukit antarabangsa tuh....korang rasa semalam ke projek tuh dilaksanakan?atau projek tuh dibuat tepat pada 9 Mac 2008..pastuh beberapa bulan pastuh terus runtuh/bencana....gitu jadinya?

projek pembinaan tuh pada asalnya kat tangan sape weh?heiii.....kekadang tuh aku rasa mcm dah muak dah tgk org yg dok buat mcm 'MELUDAH KE LANGIT'....

kitaorg yg muda nih..(bole consider muda lagi kan?)hehehe......kami nih bole pk la weh....jgn la nak main wayang lagi dah...cukup2 laaaaaa.....

aku malu sbenarnya..kalo dulu bila sebut pemimpin tuh..sebut pemimpin nih....bergenang air mata...berdebar2 dada....dek terharu n terlalu mengkagumi jasa n keprihatinan diorg kat rakyat....nape skrg nih aku tak dapat rasa mcm tuh lagik? nape?

huhuhuhu.....aku pemegang FIKRAH MAHATHIR.....sebab aku n kekawan bangga digelar GENERASI MAHATHIR....bagi aku..generasi yg betul2 menikmati semangat perjuangan pemimpin zaman Tun M dulu...individu yg lahir antara tahun 1975 - 1985 ....bila Tun M mula mentadbir negara pada 1981...sesapa yg lahir pada 1975 dah rasa konsep yg digunakan Tun M waktu tu....aku lahir tgh2...zaman revolusi media Malaysia....hehehe..tak sangka lak aku jd org media skrg....ops..balik smula...

WHY?mengapa perasaan dan semangat yg dulu boleh menyemarakkan sifat '1Malaysia'....tapi sekarang semua tuh dah takde?...gagasan 1Malaysia yg dilaungkan PM kita hari ni sebenarnya terasa 'jengkel' untuk dilaksanakan...bukan aku membantah....tapi aku nak katakan sebenarnya 'ia semakin pudar'...sebab aku dah rasa perasaan 1Malaysia tuh dalam kepimpinan Tun M...aku dah rasa mcmana selesanya aku berada bersama masyarakat Cina n India....biarpun masa tu aku tak skolah lagik...tapi aku dapat rasa mcmana mesranya layanan bangsa lain terhadap aku...datang ke rumah diorang..guna mainan diorang...bila tiba waktu makan..diorang pujuk aku dan siap hantar balik lagik..hahaha....takan la nak ajak makan skali,kan?pastu petang kekawan yg lain bangsa nih...datang semula ajak main lagik....betapa aku bahagia dalam dunia aku sndri masa tuh....

aku ingat lagik masa aku umur 6thn...aku tak pegi tadika...abah tak daftar pon...aku merasa sekejap je 'tadika telok kemang' masa umur 5thn...bila aku 6thn...tak tadika dah....tapi aku boleh ajar akak aku yg masa tuh darjah dua..huhuhu....gini, balik pada apa yg aku nak citer....masa umur 6thn tuh aku dah pandai pegi kedai sdri..sorang2.....mak bagi list barang n aku ke kedai....aku pon musykil camner aku leh ingat jalan ke kedai..sbb kalo pk,jauh gak rasanya..n aku bole balik dlm keadaan selamat dgn barang2 yg dipesan....

masa sampai kedai, aku cuma hulur je list n duit besar (aku tak igt berapa ringgit)..aku tunggu depan kedai sambil tgk2 gelagat org....pastu uncle india tuh kuar n beri kat aku barang dan duit baki...dia kata pegi kedai sebelah plak....aku pon tak paham nape dia kata gitu..aku pegi jer...takde hal punya la...sampai kedai sebelah..sorang uncle cina amik list dari tgn kecik aku....tah menda dia cakap tah..aku dgr diorang bersahut2 sbelah kedai....pastu aku tgk uncle tuh bungkus2 n masuk dlm beg plastik beri kat aku...amik duit dr tgn aku n hulur baki....aku pon balik...tuh la rutin aku kalo ke kedai pon...

moral of d story, mak aku tak penah merungut setiap kali aku bawak balik brg2 tuh dgn baki skali...masa kecik tuh, aku sedih gak rasa bila kena ke kedai...tapi bila mak tak merungut atau komplen..aku rasa bangga sbb dapat laksana tugas dgn baik...hehehe....tapi bila dah besar n aku pk smula...byk pengajaran aku dapat dari kerja aku tuh....sikap saling mempercayai dipraktikkan.....sikap melindungi biarpun aku anak Melayu..tapi dua uncle tuh cukup prihatin...jujur plak tuh...mak aku dah pupuk jati diri aku dari kecik lagik utk berani berhadapan apa jer...inilah hasilnya aku skrg....kat tempat aku berdiri skrg nih...aku bangga..

aku tak penah rasa takut pada bangsa lain..aku tak penah rasa terancam..dan pastinya aku takde kekuatan untuk mengancam diorang..kan?..jadi,

kita tak seharusnya termasuk dalam kelompok 'mudah lupa'....sedar tak sedar....PM kita hari ini mungkin berhasrat nak mengajak kita semua 'kembali' kepada kegemilangan 1Malaysia yg pernah dipraktikkan dulu....(nih pandangan aku)..

jadi....kembali semula kepada topik 'lembu n rakyat'.....adakah wajar perbuatan korang tuh?ataupun korang sbenarnya 'dicucuk'?sape ke yg cucuk tuh...meh sini aku kabo ke dia yg dia tuh mengeruhkan lagik keadaan.....

org skrg 'dah celik'....bukan kata org skrg 'dah cerdik'....ayat celik tuh lagi tepat...sbb dr dulu lagi org dah cerdik..cuma kekadang kecerdikan boleh dimanipulasi org2 tertentu bila kita dlm 'kegelapan'....kalo dah celik...org bodo pon tau la depan tuh ada lubang!..mau masuk lubang sindiri ka dey?...

bagi aku la...daripada asyik saling mematuk antara satu sama lain...baik la pk camana nak majukan fikrah rakyat skrg nih....pk kemajuan ekonomi skrg nih....jgn dipolitikkan....ini tidak..kalo bangsa guna politik cerdik, aku tak kisah...Nabi SAW pon berpolitik....ini tak..guna politik budak tadika..."Ko jgn kawan dia..dia tuh tak lawa...baik ko jauh dari dia, mak dia tuh kedekut....mak aku kata mak dia tu tak pandai jaga anak....kalo ko kawan dgn dia..ko pon sama bodo mcm dia"...nih budak tadika nyer politik jer nih....aku slalu dgr zaman kecik2 dulu....zaman tuh..waktu tuh..dgn cara tuh...mmg berkesan! tapi lucu la kalo diaplikasikan kat pentadbiran negara....

aku penah tgk satu senario bebudak tgh main kejar2 'polis sentri'....diorang dok bergelumang dengan debu bergolek2 puas main..tetiba datang sorang lagik budak nak main...aiseh tak cukup nak masukkan dia..tgh bincang2 camner nak terus main dgn budak baru tuh..datang mak sorang budak yg jd 'otai' masa memulakan game tuh...disebat,dipulasnya telinga otai tuh...meraung2 la..maklum la..semua still beringus lagik...laki ke pompuan...semua bole nangis tahap 'sandiwara semasa' punya laa...mak budak tuh cakap.."nih nape sampai kotor2 abeh satu badan nih..ko igt keja aku cuci baju ko jer ker..aku dah cakap kan jgn kotorkan baju"...anak dia yg meraung2 'palsu' tuh selamba je tuding jari kat budak baru sampai tuh kata budak tuh tolak dia sampai jatuh...yg mak dia lak bodo gak..tak abih sampai situ jer..dimakinya mak budak baru tuh...

sudah la anak belom main pon lagik dah jadi mangsa....mak dia pon terlibat skali....tuh la dia kesannya politik bodo dari si 'otai'....

pk sdri la...bengang betoi aku....pegi simpan balik lembu2 korang tuh!

2 comments:

Harris Abdullah said...

Hello, kalau tak silap permainan itu namanya "police and thieves" bukan "police sentri". Aku agak je. Masa kecik2 aku pun main gak. Ha ha ha
Jom kita start main kat Lestari

aKuSaKsI said...

memang polis sentri la...zaman kecik kitaorang tahun 80-an....zaman kecik u tahun 60-an...jauh la bezanya weh.....hahaha...mcm main konda kondi..lain zaman lain lak namanya....