Saturday, December 27, 2008

Nak insaf ke tidak?

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Hari ni agak free sikit,
semalam terasa penat bila tlg abah hantar adik ke LCCT..dia nak balik UPM Bintulu. Waa...pertama kali drive sdri ke sana....kalo setakat nak ke Tol Sg Besi, ok lagi digagahkan...tapi nak ke LCCT tuh, suspen gak.hehehe...
Tapi, rasa syukur n puas ati bila dapat tolong abah n mak tunjuk2 jalan sambil citer2 pasal tempat2 sekitar jln...bawak pulak keta kancil aku yg dah kusam tuh...tapi best sbb dah abeh bayor...hmm, tgh berangan nak tukar kaler....abah kata, kaler biru gelap....aku tgk2, ok gak....hehehe...

ikh, tu cuma selingan, bukan itu yg aku nak cerita hari nih...aku teringat lagi satu ketika tu, aku tengah siapkan berita (ketuk story), datang sorang mamat OKU (dia tempang)...nak tumpang balik umah katanya..aku on ajer....tapi tggu aku siapkan berita.....dah siap2 balik, agak senja gak laa....

masa drive tuh, mcm2 isu n topik la borak, cuma yg pasti bukan pasal politik...masing2 cakap cukup berhati2 sbb kami nih berlainan ideologi...biarpun bwh BUMBUNG yg sama...hehehe

dlm pjalanan kira2 stngah KM lagik nak sampai simpang Temau, aku nampak org kerumun2...senja tu, waktu tu tgh azan...sah ada eksiden nyer..aku tgh drive laju....nak cepat sampai la katakan....bawak anak jantan org waktu maghrib, x manis...kui kui kui....

Tapi hati nih kata kena bhenti gak...nak plak kat situ xde tpt nak bhenti, so kena letak keta jauh sket dr tpt org kerumun tuh....memula aku amik kamera jer...senjata tuh..hehehe....pastu terfikir lak nak bawak HP....aku rasa penting sbb org yg kerumun nih slalunya dia tak tepon pon polis/ambulan....

sampai sana, sah diorang x call pon ambulan..memasing tgk je sorang pemuda (dalam awal 20an) dok tercungap2 susah bernafas.bila aku tanya nape x call...memasing suruh aku yg call.siap dgn nada marah lagik...laaa, igt aku nih operator ker?dah korang sampai dulu, korang la call...tu pon nak berkira! hehehe...ckp dlm ati je la...aku pon call la spital raub..tanya camner nak buat dgn mamat yg dah tergolek kat tepi jln tuh.....staf yg jwb tuh kata nanti tgk ambulan Jeruas atau Dong akan dtg.

lepas letak HP, aku dok berkira2 nak call polis ke tak...sbb kalo tgk condition mamat tuh, rasanya koma...sbb dia dah berkeruh mcm lembu kena sembelih...masa aku tgh terkira2 tuh, baru aku sedar azan maghrib dah sampai ke kalimah terakhir...

mcm biasa la aku, bila tgk eksiden je, aku wat 'brief analysis' sdri...hehehe..alaa, mcm CSI tuh....kui kui....

aku tgk helmet dia, dah pecah n masuk dalam longkang besar tepi jln tuh...moto dia, hancur teruk...dia terlentang, tapi luka sket jer...cuma memang dia x sedar diri tapi meronta2 sket...tak tau la nak ckp condition dia...mata dia pon sparuh buka n x fokus dah....

aku tnya org kampung yg dtg awl tuh, camner blh jadi....org kampung tuh kata, dia guling2 sdri....wat 'stunt' masa azan maghrib...pepaham je la kalo dah cakap guna loghat pekat Dong...aku pon ternganga dgr...hehehe....

sesambil tggu ambulan, memacam teori dah aku dgr....masa nih aku lupa dah mamat OKU yg tumpang aku tuh...terperuk la dia dlm keta....heheh...

last2, bila aku amik gambo se das dua....ada sorang lelaki pertengahan umo angkat satu botol kecik...

"Laaa....dia tgh minum susu, dok ralit sgt gamoknyer.....nih hah, botol susu dia," kuat suara lelaki tuh cakap....smua org tumpu kat dia...

aku dtg tgk, pegang botol tuh...fizikal dia mcm botol air 'cap badak'....tapi kaca....aku baca, tulisan cina..ada rumi pon cakap cina gak....Air Minuman Cap (nama cina)..aku x igt sbnrnya....hehehe...

pastu ada tulis:
Amaran : Minuman ini mengandungi 65% alkohol

ler, mamat nih nak mabuk rupanya....aku mana tau menda tuh todi/samsu...ye la, dah x penah tgk sblm nih....org2 kat keliling tuh bantai gelakkan aku plak...sbb aku wat aksi mcm org kat makmal...golek2 botol tuh, pastu cium ujung botol.hehehe, wangi weh...

masa ambulan sampai n angkat mamat tuh, ada sorang lelaki amik HP dia (mangsa) dlm poket n call tah sape2...payah gak kalo tak letak no phone mak/abah dlm HP...call aje x kena org....dia letak balik dlm poket mamat tuh...

bila ambulan dah ilang dr pandangan, aku n beberapa org kampung dok termenung lagik, nape dia leh tergolek2....takan la mabuk sbb baru je minum x sampai suku pon...ada yg cakap mungkin tuh botol yg dah ke berapa dah..sbb air gitu murah, diorang kata....

aku termenung lagik.....geram pon ada, sbb mamat tuh Melayu....minum todi waktu azan Maghrib....pastu nyusahkan org lain nak maghrib, kena uruskan dia...aku tgk driver ambulan pakai kain pelekat n baju Melayu...tak kesian ker...heheh..sbb tuh ambulan klinik kesihatan aje....at least dia dtg tlg, kan?

dalam dok pk2 tuh....serentak mata aku n dua tiga org kampung tertengok kat tayar 'bangkai' motor mamat tadi...memang terkejut n patut la moto dia hancur...

kat tayar belakang, bebetul kat rim dan rantai belakang tuh terselit 'gulungan' SWEATER....baju yg sepatutnya disarungkan kat badan, mungkin dia cuma ikat lengan sweater tuh kat pinggang...last2 terselit n tersangkut kat rantai/rim tayar blakang.

bergulung2 MAMPAT....

aku amik la gambo, buat bukti kot2 nanti dia nak claim insuran...hehehe...
pastu, nak tau apa jadik?gambo tu bersama beberapa gambo lain abih BURN..sbb laptop aku kena virus...bagi aku, mungkin ada hikmah...

bila masuk smula dlm keta, mamat OKU tuh tnya...aku cuma ckp ape yg patut.
dia jwb, mesti ada pape sbb eksiden waktu org tgh azan...

aku cuma jwb TERKILAN aje..sbb dia Melayu....

sampai skrg aku masih fikir, kalo aku jadi dia, aku akan INSAF atau tak?
Allah, kalo nak bayar, boleh kasi CASH...bole kasi PD Cheque...ikut nasib masing2 la....

aku insaf la jugak...

No comments: