Monday, February 9, 2009

Kesusahan itu RAHMAT

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Lama jugak aku tak update blog nih yer... bukan sebab bz, tapi dua minggu lepas aku berdepan dengan beberapa kesusahan yang membuatkan aku bersyukur kepada Allah SWT.

Pertama, aku tak berapa sihat..mula2 aku igt cuma demam biasa, tapi tak sangka disusuli dengan athma....baru nak ok athma, aku kena pegi kursus di Shah Alam plak....

masa aku athma, aku realised....sakit nih cuma berpunca daripada perkara yang dianggap terlalu remeh...menda yang aku makan pada 1 hari tu, agak tidak bersih...kat restoran mamak la, apa lagik.

mula2 aku rasakan biasa je, biarpun dah dapat rasa ada yg x kena dengan masakan tu..balik2 je, sistem pertahanan badan aku dah mula menolak 'sesuatu'....hehehe....then demam + athma...
bagi aku, kesusahan yang aku lalui ni satu rahmat bila kita 'diingatkan' untuk sentiasa berhati2 mengambil/memesan makanan.

Sekarang ni, terpulang pada kita sama ada nak berhenti menjadi pelanggan di restoran mamak tu, atau terus 'membelasah' apa sahaja dan mengabaikan tahap kesihatan kita....so, aku pilih untuk makan di tempat lain kalo dah bebetul kebulur....selain tu, balik umah la makan..mak masak lagi best.

kesusahan kedua yang aku hadapi minggu lepas, masa nak pegi n balik dari Shah Alam....aku sbenarnya jadi was2....ye la, last skali aku tinggalkan opis bulan Jun 2007...lepas tu dah tak jejak dah...aku terfikir, biasanya KL nih jalan dia slalu berubah2 saban tahun...aku risau gak kalo sesat...

demi mengelakkan traffic jam, aku kuar seawal jam 4.30 pagi dari umah...aku harap perjalanan aku tak terganggu sebab perubahan jalan ataupun ke'karat'an otak aku mengingat smula jalan2 dulu...hehehe

akhirnya, Alhamdulillah, kat area gombak ada la perubahan sket, tapi selain tu lancar je...hati aku jugak berupaya memujuk otak utk ingat semula laluan ke HQ...

aku siap boleh solat subuh kat surau HQ lagik....lebih kurang jam 6.45 sampai....

hal yang sama juga berlaku bila nak balik ke Raub...aku terfikir2..cuba perah otak utk igt semula jalan balik....yg aku tau, kat KL nih jalan pegi n jalan balik memang tak sama...bukan mcm Raub..hehehe...

pk punya pk, susah gak nak igt, last2 aku tawakal je....bagi aku, bila kita dah lalu kat jalan tu, kita akan igt semula....itu jugak la 'treatment' popular utk org ilang ingatan...hehehe, then aku pon jalan je laaa....Alhamdulillah, perjalanan balik aku pon lancar je...langsung takde perubahan....

bila aku lalu semula jalan2 nih, mula la datang mood sentimental pulak...teringat semula masa2 aku dok kl....congak2, campur study....ada la lebih kurang 9 tahun aku lepak situ....bole tahan gak lamanya...

bagi aku, idup mati kita, susah senang kita, semuanya bergantung pada jati diri kita sendiri...idup di kotaraya nih bole dapat banyak ilmu..silap langkah, ini jadinya, betul langkah, ada langkah seterusnya....pendek kata....takde yg senang bila kita jadi perantau....hehehehe

ilmu yg aku kutip jugak la buatkan aku boleh survive sampai ke hari nih...senang kabo...kalo org kat Raub nak nipu kita nih..bole agak dah niat dia....bukan dia je kaki tipu yg kita penah jumpa..kat kota raya nuh melambak....nak idup punya pasal.....(masa kat kl la aku kenal 'air mata lelaki').....memang tak bole pakai! hua hua hua....they r good actors ever...

apa2 pon....bagi aku, setiap kesusahan yang kita tempuh, sama ada org buat kat kita, atau kesilapan kita sendiri, tu semua RAHMAT dari Yang Maha Esa....bila kita melakukan kesilapan, dan masih mampu bangun pagi melihat dunia, itulah RAHMAT terbesar dalam hidup kita, kerana Allah SWT memberikan kita SATU lagi peluang untuk memperbaiki kesilapan semalam...

Yeah!!! Life must goes on!...


No comments: