Wednesday, November 4, 2009

Masa untuk diri sendiri

Hai, Salam Sejahtera...

Lama juga rasanya aku tak update blog ni... Ada masa mcm dah meluat tengok blog sendiri..bukan sebab nak kutuk diri sendiri, tapi sebab tak update...layout pun macam dah bosan jer..Jadi, perlu masa luang untuk tukar segalanya.

Hari ni aku juga curi masa n duit (kad kredit) untuk beli beberapa kelengkapan untuk diri aku sendiri... Dalam keadaan hujan lebat n tersadai kat lot kedai, aku tak segan silu masuk ke kedai PUMA n belek2 beberapa kasut yg menarik minat aku...

Aku pk, ada tiga jenis kasut yg sesangat aku berkenan..untuk joging, hiking n untuk jejalan (kerja)..jadi aku ambil ketiga2 skali..adakah aku tamak n membazir?

Bila difikirkan, ia sebenarnya long term investment..bergantung kepada tahap kekerapan aku memanfaatkan ketiga2 kasut tersebut...hehehe....

tapi lumrahnya, pantang aku beli sesuatu benda, mesti akan jadi brg 2nd hand pada adik2 aku....kapak beb!!..

Aku selalu tertanya2, kenapa diorang berkenan sgt dengan barang2 yang aku beli, hatta sehelai tikar jerami bernilai RM4.90 pun diorang kebas...

Satu je alasan diorang, barang2 yg aku beli 'nampak mewah' n kena dengan citarasa org ramai...hmmm...samada ikhlas atau ayat bodek? sbb setiap kali diorang declare barang aku as 2nd hand, sure diorang cut cost sampai 75%...even though sebenarnya aku baru sehari guna...ada masa untungnya diorang, amik terus tanpa bayaran...apa bleh buat, dah adik beradik...haaa...hamek..hamek..pilih..pilih....

Tapi satu je perkara aku yg paling aku pegang n diorang kena akur....kalo nak barang2 aku, kena mintak....tak boleh amik terus jer...mau aku mengamuk...sure ngamuk giler la..walaupun barang yg diorang amik tu aku dah tak berapa berkenan...bagi aku, adab menghormati harta org tuh penting...

So, berdasarkan prinsip tersebut.....barang2 aku masih kekal kecantikannya..hahaha....aku ada majalah yg dah berusia lebih 10tahun..tapi masih utuh dari kulit ke kulit...cantik beb..seperti baru...tapi bila dapat ke tangan2 org nih..hancus!..

Satu je prinsip dunia yg aku nampak..org takkan hargai sesuatu barang, kalau dia tak keluar duit sendiri...kalau dia yg beli, sure dia akan hargainya..jadi, elakkan budaya pinjam meminjam..hatta adik bradik skali pun...nih bagi yg tak reti jaga barang la kan...

Kalau aku lak..aku nak pinjam, aku pinjam je tanpa rasa bersalah..sebab aku cukup jaga brg2 org...biarpun bukan guna duit aku sdri...aku jaga sebab 1 jer..aku malas nak ganti kalo rosak!...hehehehe....

Kalau org kata itu tabiat buruk aku...lantak la..bagi aku., ia satu kesenangan buat aku sebab aku tak mengalami kerugian. Tak salah cerewet demi satu kebaikan...

Berbalik kepada perihal kasut2 aku tadi, buat masa tak sampai beberapa jam nih, aku still syg lagi harta baru tu..tapi blom tau kalo dah masuk beberapa bulan n diintai adik bradik aku...(korang mmg camtu)...

Satu kasut sempoi je aku tgk cuma 4x jer....aku congak2...aku dah lama nak kasut jenis gitu..ada la dlm 5thn...walaupun sebelum nih aku penah beli..tapi jenis yg murah2...baru kali nih aku beli yg mahal sket..RM39.90...hehehe....ini dia.

Ini pilihan aku yg last sebenarnya... aku sebenarnya cari kasut joging...konon nak amalkan hidup sihat la kan..kembali aktif selepas sekian lama tak perah lemak2 di badan..seingat aku last aku aktif sukan masa thn 2000 aku join kelab kayak kat UIA..

Actually aku bersama lima kawan yg lain jadi perintis kelab tu yg aku tak pasti masih bernyawa atau tak skrg nih..kalau ada, ketahuilah...akulah Setiausaha Agung yg bertungkus lumus siapkan paperwork bagi setiap program...Bila aku quit, tanpa rasa apa2 pon nama aku dipadamkan daripada paperwork yg aku buat bersungguh2 (tak bersungguh mcm aku buat assignment yg lecturer beri)..hehehe...melalut plak...

kasut joging aku tak la berapa mahal sangat, tapi aku berkenan dgn kaler dia..aku cuba igt2, aku penah beli kasut kaler yg sama, tapi rasanya jadi mangsa salah sorang adik aku..tak igt sape yg kebas...kpd sesape yg amik n arwahkan kasut tuh...tlg aku recall smula n jadikannya kenangan..ahaks! sentimental lak dgn arwah2 kasut aku....huhuhu...
yg nih harganya RM49.90....aku akan mula joging start minggu depan...adakah berjaya?hehehe...
Aku beli kasut hiking yg aku tak pasti nak guna bila....hmm..harganya rm79.90...cantik babas!!...pada mata aku la kan...agak2 la, kalo wat jejalan ok tak weh?hehehe...utk pengetahuan semua...walaupun aku nih besar, kasut sport aku cuma saiz 5 jer..atau 39....kalau sandal pmpuan yg ayu tuh plak..aku guna saiz 8...

nih kasut hiking aku...aku tau nih kasut lelaki...tapi apa bleh buat..aku suka..jeans pon aku slalu beli cutting lelaki..aku tak minat langsung jeans cutting pompuan..tak kena dgn selera aku..hehehe...

No comments: